dilluns, 27 d’agost del 2007

Imatges i paraules de Bulgària

Com poder explicar aquest viatge a Bulgària en quatre mots... Doncs a veure: ambient rural, senderisme i cultura, art, religió, història, diversió, aventura, gastronomia i molta alegria!

Contant que el nostre equipatge va arribar amb dos dies de retard a l'aeroport de Sofia i que el nostre grup estava comformat per tretze persones, massa bé van anar les coses. Érem nosaltres tres (Montse, Sergi i Anna), l'Óscar de Barcelona, la Carme de Sant Quirze del Vallés, la Sira i en Guillermo de BCN, la Catalina i en Rafel de Mallorca (Manacor), l'Empar i la Montse de València, i la Pepa i l'Enrique de València també.
La guia, Estela, una jove principiant en la conducció de grups que no ho va poder fer millor: bon humor, comprensió, alegria, entusiasme i moltes coses interessants per explicar.
A continuació explicaré una mica els transcurs dels dies al país:

DIA 1: arribada a Sofia, sense maletes i amb el que dúiem posat des de que vam sortir de casa. Els bars tancats, els carrers foscos, les façanes dels edificis i les cases abandonades... Quina mala impressió!

DIA 2: comprem unes calces (0'50 cèntims) i unes bambes del mercadillu (a 5/10 euros) i ens disposem per apropar-nos a la muntanya propera a la ciutat anomenada Vitosha. Visita de monestir de Dragalevtsi i esglèsia de Boyana, patrimoni de la Humanitat per la Unesco. Pateo de 2/3 hores per fagedes centenàries i trasllat a Koprivstitsa amb el bus.

DIA 3: avui caminem unes 5 hores fins el cim de Bogdan (1604 metres) pel Bosc del mig, entre els Balcans i els Rodopes. Altre vegada boscos de fageda però de grans dimensions i podem veure les crestes dels Balcans. Trasllat en bus fins a la regió de Troyan i bany en aigües termals a Chiflik. Aquest dia hem creuat els Balcans per un port de montanya que es diu Beklemeto.

DIA 4: trasllat fins a la reserva natural de Djendema on ascendim fins el refugi de Pleven (2 hores) i veiem l'Infern del Nord (part dels Balcans que els turcs no van poder conquerir donat l'ambient tant escarpat i rocós dels seus cims). Trasllat a Arbanassi i degustació de vins al vespre en una bodega típica... Aquesta nit ens sorprén la màgia i la poesia d'una búlgara que ens descriu les propietats de cada vi que degustem i ens explica també les similituds amb les etapes de la dona: quan es jove, adulta, madura i vella. Balls i cançons búlgares que animen la embriagada vesprada.

DIA 5: veiem els frescos de l'esglèsia del poble i també una casa museu pròpia del segle XVII. Anem a Veliko Tornovo al vespre però abans caminada per un camí que serpertenja els voltants d'un riu i que ens deixa veure l'Infern del Sud dels Balcans.

DIA 6: Trasllat fins a Triavna on podem veure la talla de fusta típica de la regió. Caminada de 3 hores fins el poble de reserva arquitectònica característica de Bojentzi. A la tarda trasllat per un pas històric de la cadena dels Balcans anomenat Shipka (de l'època comunista) i a la tarda veiem una esglèsia russa. Els russos van donar suport als búlgars per derrotar als turcs de les seves invasions i per això es poden veure moltes esglèsies també russes.

DIA 7: al matí visitem una tomba tracia (també UNESCO), doncs la regió de la vall de les roses té catalogats casi 200 túmuls que no tots han estat investigats. Trasllat dins a Kalofer i caminada de dues hores aproximadament per una ecoruta. Al vespre, trasllat fins a Plovdiv, segona ciutat del país i molt, però molt calurosa. S'ens mengen els mosquits!!! Visitem el casc antig, el teatre romà, la fortalessa, i l'arquitectura de l'època del renaixement.

DIA 8: visita i caminada per un camí de peregrins cap al monestir de Bachkovo situat a les montanyes dels Rodopes, massís més antic del país. Trasllat fins a un poble molt, molt, molt rural i ens allotgem en una bonica casa rural en el cor dels Ropodes. Veiem algunes parets que desperten el nostre interès i el "mono"...

DIA 9: poble musulmà d'Arda. Fem una excursió en cavall de 3 hores per uns boscos fronterissos amb Grècia, on es diu que va habitar Orfeo, amb boscos frondossos i prats suaus i verds... Una part del grup puja caminant i arribem al naixement del riu Arbàs que separa els Rodopes. Dinem en un xiringuito que fan truites de riu a la llosa i amb l'acompanyament d'un gaitero que a més a més és escalador i treballa fent treballs verticals... Bona gent.

DIA 10: aquest dia entrem a una cova (turística, és clar!) que té una cascada de 60 metres situada a la Graganta del Trigrad i després fem una llarga caminada fins un altre cova (Yagodina) molt famosa per les formacions... Aquí el meu esperit espeleològic em diu que mai més tornaré a entrar a una cova turística doncs els comentaris dels guies són patètics... Quina pena!

DIA 11: aquest dia fem una excursioneta pels prats del voltant del poble i l'Estela ens sorprén amb uns pastissets de rosa (turcs) i unes pulseretes típiques de Bulgària. Juguem al "pitxi" ens els prats i ens fem un tip de riure... Trasllat a Bansco.

DIA 12: Bansco. Aproximació a les muntanyes de Pirin. Per mi aquest dia és el més satisfactori, pel que fa al paisatge de les muntanyes, la duresa i llargada del recorregut i la visita de llacs glacials on només l'Óscar i jo ens vam banyar, jejejje... Quin fred!

DIA 13: monestir de Rila i passeig suau per les aproximacions a les muntanyes de Rila, l'altre massís destacat del país. Visita de la cova on va viure l'ermità Sant Juan de Rila, i ens fem un tip de riure doncs hi ha un pas estretet que els companys/es de viatge no tenen clar si superar... Trasllat a Sofia. Avui és el penúltim dia.

DIA 14: Visita a peu per la ciutat i temps lliure per compres. La ciutat no és gaire maca però destaca el fet que hi ha esglèsies mulsumanes, russes, ortodoxes, sinagogues... És una mostra de bona convivència, la veritat. Carreguem amb alguns souvenirs i a la nit fem un sopar de comiat i sortim de marxa fins a una disco de salsa que acaba per trencar els nostres esquemes del jovent de Bulgària. Jejejeje... Quina suada!

DIA 15: Sofia-aeroport de BCN. Abans de marxar fem una volta pel mercadillu de la ciutat que vam veure el primer dia (quina varietat de pebrots!!) i ens enduem alguns records...